bilimsel

Kanada'da mumya dinozor bulundu

Nadir rastlanan 'mumyalaşmış dinozor' keşfedildi. Bugüne kadar doğal yollarla mumyalaşarak bozulmadan günümüze kalan dinozor fosili Kanada’da bulundu.

Kanadada mumya dinozor bulundu

Geçen yıl Kanada’da bir uçurumdan çıkan bir fosilin parçaları ile bugüne kadarki en korunmuş dinozor fosili keşfedildi..

Gönüllü saha gözlemcisi Teri Kaskie, Alberta’daki Dinosaur Provincial Park’taki bir yamaçta garip bir çıkıntı fark etti. Konuyla ilgili yetkilileri bilgilendirildi ve araştırma başlatıldı. Araştırmaya liderlik eden Reading Üniversitesi paleoekologu Brian Pickles, bunu bir hadrozor (hadrosaurus) olarak tanımladı.

“Bu çok heyecan verici bir keşif ve kazıyı önümüzdeki iki saha mevsiminde tamamlamayı umuyoruz. Kuyruğun ve ayağın küçük boyutuna bakılırsa, bunun bir yavru olması muhtemel.”

Ördek gagalı hadrozorlar, 75 ila 65 milyon yıl önce geç Kretase döneminde yaygın otçul dinozorlar olarak biliniyorlar. Ancak dinozor mumyası, yalnızca 4 metre uzunluğunda görünüyor. Ancak yetişkin bir hadrozorun 10 metreye ulaşabildiği biliniyor.

Bilim insanları şu anda sadece kuyruğu ve sağ arka ayağı görülebilen dinozorun sağlam olarak fosilleşmiş derisine bir bakış sağlıyor. Bu parçalar birlikte, dinozorun tüm iskeletinin mumyalaşmış taş içerisinde sağlam olduğunu düşünülüyor. Modelleme aşağıdaki şekilde görünüyor:

Yeni Keşfedilen Dinozor Mumyası, Çağlar Öncesi Yaratıkların İç Organları Konusunda Önemli Veriler Sağlayabilir.

Royal Tyrrell Paleontoloji Müzesi’nden paleontolog Caleb Brown, konuyu şöyle açıklıyor:

“Hadrozor fosilleri dünyanın bu bölgesinde nispeten yaygındır. Ancak bu bulguyu benzersiz kılan başka bir şey, açığa çıkan iskeletin geniş alanlarının fosilleşmiş deriyle kaplı olmasıdır. Bu, kayanın içinde bize hadrozorun neye benzediğine dair daha fazla fikir verebilecek daha fazla korunmuş deri olabileceğini de gösteriyor.”

Araştırmacılar yavru dinozorun, üzerine düşen nehir yatağı sonrası öldüğünü ve bu nedenle çok iyi şekilde mumyalandığını tahmin ediyorlar. Ayrıca eğer şanslılarsa, iç organlarının bazılarının da korunmuş olabileceğini dile getiriliyorlar.

Fosil içeren taş bloğunu düzgün şekilde oymak ve aynı zamanda taştan kurtulmuş parçaları da korumak aylarca sürecek özenli bir çalışma gerektiriyor. Taş daha sonra araştırmacıların fosilleşmiş kalıntıların geri kalanını dikkatlice ortaya çıkarmak için çalışacakları Royal Tyrrell Paleontoloji Müzesi’ne gidecek. Bu sürecin de yıllar alabileceği söyleniyor. Herhangi bir sorun olmaması durumunda, mumyalanmış dinozorun hangi tür hadrozor olduğunu söylemek için sağlam bir kafatası bulacaklar.

Hakan Tunç - kayiprihtim.com