Gözler aşırı yıldız patlaması yaşanan bir galaksiye çevrildi

Yeni oluşan ve genç yıldızlarla dolu Messier 82 galaksinin ortasında karmaşık bir altyapı dikkat çekiyor. Astronomlar gözlerini James Webb Uzay Teleskobu aracıyla bu galaksiye diktiler.

Gözler aşırı yıldız patlaması yaşanan bir galaksiye çevrildi

Dünyadan 12 milyon ışıkyılı uzaklıkta Büyük Ayı takımyıldızında yer alan Messier 82 galaksisi, boyut olarak nispeten ortalamanın altında olmasına rağmen çok sayıda yıldız oluşumuna yol açan patlamalarıyla dikkat çekiyor. Öyle ki bu galaksi, Samanyolu galaksisinden 10 kat daha fazlayeni yıldız doğuruyor.

Messier 82 galaksisinin merkezinde dikkatten kaöamayacak kadar aşırı derecede fazla yıldız patlaması yaşanıyor. Bu patlamalar sayesinde gökbilimciler yıldız oluşumunun karanlık noktalarını aydınlatmayı umuyor ancak galaksinin merkesi tozdan  ve gazdan  dolayı normal teleskoplarla gözleme izin vermeyerek gizemini korumaya devam ediyor... İşte bu noktada da ümitler James Webb Uzay Teleskobu'nun gelişmiş özelliklerine bağlandı.

JAMES WEBB'İN YAKIN KIZILÖTESİ KAMERASI İMDADA YETİŞTİ

Gökbilimciler, Webb'in hassas kızılötesi yetenekleriyle galaksinin tam merkezine daha yakından bakma şansı buluyor. Galaksi'deki olağanüstü hareketlilik, yıldızların nasıl oluştuğu konusundaki bilinmezleri giderme şansı sunmasının yanı sıra , yaşanan aşırı aktivitenin galaksiyi bir bütün olarak nasıl etkileyebileceğinin ipuçlarını veriyor. ,

NASA, ESA ve CSA'nın James Webb Uzay Teleskobu, gözünü hızlı yıldız oluşumuna sahip küçük ama güçlü bir ortam olan yıldız patlaması galaksisi Messier 82'ye ( Galaxy M82) dikti.

Uluslararası gökbilimci ekibi, gök cisimlerini araştırmak için NASA/ESA/CSA James Webb Uzay Teleskobu'nu kullandı ve cihazın NIRCam (Yakın Kızılötesi Kamera)  özelliğini yıldız patlaması olan galaksinin merkezine yönlendirerek yeni yıldızların oluşumunu destekleyen fiziksel koşullara daha yakından baktı.

GÖZLEM SONUÇLARI ASTROFİZİK DERGİSİNDE YAYINLANACAK

Gözlemlerde elde edilen bulgular makaleye çevrildi ve Astrophysical Journal'da yayınlanmak üzere kabul edildi.

Araştırmanın baş yazarı Alberto Bolatto, "M82, yıldız patlaması yapan prototip galaksi olarak kabul edilebileceği için yıllar boyunca çeşitli gözlemler topladı" dedi. “Hem Spitzer hem de Hubble uzay teleskopları bu hedefi gözlemledi. Webb'in boyutu ve çözünürlüğü sayesinde yıldız oluşturan bu galaksiye bakabilir ve tüm bu güzel yeni detayları görebiliriz."

KIZILÖTESİ GÖRÜNTÜLERDE BİLE TOZ ŞERİTLERİ GÖRÜLEBİLİYOR

Yıldız oluşumu, toz ve gaz perdeleriyle örtüldüğünden gizem duygusunu korumaya devam ediyor ve bu sürecin gözlemlenmesine engel teşkil ediyor. Neyse ki Webb'in kızılötesini gözlemleme yeteneği, bu karanlık koşullarda yol alma konusunda büyük bir avantaj sağlıyor. Ek olarak, yıldız patlamasının tam merkezinin bu NIRCam görüntüleri, çok parlak kaynağın dedektörü ezmesini önleyen bir alet modu kullanılarak elde edildi.

Bu kızılötesi görüntüde bile M82'nin parlak beyaz çekirdeği boyunca koyu kahverengi toz şeritleri dolaşırken, Webb'in NIRCam'i tarihsel olarak gizlenen bir ayrıntı düzeyini ortaya çıkardı. Merkeze daha yakından bakıldığında, yeşil renkle gösterilen küçük lekeler, çoğu süpernova kalıntısı olan demirin yoğunlaştığı alanları temsil ediyor. Kırmızı görünen küçük lekeler, yakındaki genç bir yıldızdan gelen radyasyonun moleküler hidrojeni aydınlattığı bölgeleri temsil ediyor.

Tucson'daki Arizona Üniversitesi'nden araştırmanın ikinci yazarı Rebecca Levy, "Bu görüntü Webb'in gücünü gösteriyor. Bu görüntüdeki her beyaz nokta ya bir yıldız ya da yıldız kümesidir. Bu galaksideki tüm yıldız kümelerinin doğru sayısını elde etmemizi sağlayan tüm bu küçük nokta kaynaklarını ayırt etmeye başlayabiliriz. Biraz daha uzun kızılötesi dalga boylarında M82'ye bakıldığında, kırmızıyla temsil edilen kümelenmiş dalların gökada düzleminin üstünde ve altında uzandığı görülebilir. Bu gazlı şeritler, yıldız patlamasının çekirdeğinden çıkan galaktik bir rüzgardır" dedi.

Hızlı yıldız oluşumu ve ardından gelen süpernovaların neden olduğu bu galaktik rüzgarın nasıl başlatıldığını ve çevresindeki ortamı nasıl etkilediğini anlamak araştırma ekibinin odaklandığı alanlardan biriydi. Bilim insanları, M82'nin merkezi bölümünü çözümleyerek rüzgarın nereden geldiğini inceleyebildi ve sıcak ve soğuk bileşenlerin rüzgar içinde nasıl etkileşime girdiğine dair fikir sahibi oldu.

Webb'in NIRCam cihazı, polisiklik aromatik hidrokarbonlar (PAH'lar) olarak bilinen isli kimyasal moleküllerden yayılan emisyon yoluyla galaktik rüzgarın yapısını izlemeye çok uygundu. PAH'lar, daha düşük sıcaklıklarda hayatta kalabilen ancak sıcak koşullarda yok olan çok küçük toz tanecikleri olarak düşünülebilir.

Webb'in PAH emisyonuna ilişkin görüşü, ekibi şaşırtacak şekilde galaktik rüzgârın ince yapısını vurguluyor; bu, daha önce bilinmeyen bir özellik. Kırmızı filamentler olarak gösterilen emisyon, yıldız oluşumunun kalbinin yer aldığı merkez bölgeden uzağa doğru uzanıyor. Beklenmeyen bir başka bulgu da PAH emisyonunun yapısı ile sıcak, iyonize gazın yapısı arasındaki benzerlikti.

Bolatto, "PAH emisyonunun iyonize gaza benzediğini görmek beklenmedik bir durumdu" dedi. "PAH'ların bu kadar güçlü bir radyasyon alanına maruz kaldıklarında çok uzun yaşamaları beklenmiyor, dolayısıyla belki de sürekli yenileniyorlar. Teorilerimize meydan okuyor ve bize daha fazla araştırmanın gerekli olduğunu gösteriyor."

Webb'in M82'ye yakın kızılötesi ışıktaki gözlemleri, yıldız oluşumuyla ilgili başka soruları da teşvik ediyor; ekip bunların bir kısmını, başka bir yıldız patlaması galaksisinin verileri de dahil olmak üzere Webb ile toplanan ek verilerle yanıtlamayı umuyor. Bu ekibin M82'nin yıldız kümelerini ve rüzgar bileşenleri arasındaki korelasyonları karakterize eden diğer iki makalesi neredeyse tamamlandı.

Yakın gelecekte ekip, Webb'den gelen M82'nin spektroskopik gözlemlerinin yanı sıra galaksinin ve rüzgarının tamamlayıcı büyük ölçekli görüntülerine de sahip olacak. Spektral veriler, gökbilimcilerin yıldız kümelerinin yaşlarını doğru bir şekilde belirlemelerine yardımcı olacak ve yıldız oluşumunun her aşamasının, yıldız patlaması olan bir galaksi ortamında ne kadar sürdüğüne dair bir fikir sağlayacak. Daha geniş bir ölçekte, M82 gibi galaksilerdeki aktiviteyi incelemek, gökbilimcilerin Evrenin erken dönemlerine ilişkin anlayışlarını derinleştirebilir.

Avrupa Uzay Dairesi'nden Torsten Böker, "Bu muhteşem Webb görüntüleri ve gelecek tayflarımızla, genç yıldızlardan ve süpernovalardan gelen güçlü rüzgarların ve şok cephelerinin, yeni yıldızların oluştuğu gaz ve tozu tam olarak nasıl temizleyebildiğini inceleyebiliriz" dedi. Ajans, çalışmanın ortak yazarı. "Bu 'geri bildirim' döngüsünün ayrıntılı bir şekilde anlaşılması, erken Evrenin nasıl evrimleştiğine dair teoriler için önemlidir, çünkü M82'deki gibi yoğun yıldız patlamaları yüksek kırmızıya kaymada çok yaygındı."

Mistikalem.com