Teknoloji

Bilgisayarlarla canlılar arasında organik bağ kurma deneyleri

Bilgisayarlarla canlılar arasında organik bağ kurma çalışmalarında önemli bir adım atıldı. Venüs Sinekkapanı bitkisine yapay nöron yerleştirildi.

Bilgisayarlarla canlılar arasında organik bağ kurma deneyleri

Bilim insanları, teknoloji ve bilimi kullanarak bilgisayarların canlılarla etkileşime geçmesi için yıllarca farklı arayışlar içerisindeler. Görünüşe göre sevindirici aşamalar kaydediyorlar. İsveçli araştırmacılar, Elon Musk’ın Neuralink’ine benzer yapay, sentetik cihazları beyin-makine arayüzleri veya biyonik protezler gibi biyolojik sistemlerle ilişkilendiren ve Venüs Sinekkapanı bitkisini kontrol edebilen yeni bir nöron tasarladılar

Nature Communications dergisinde yayımlanan çalışmada, üç İsveç üniversitesinden araştırmacıların nöronları, etçil bitkinin ağzını kontrol eden ve benzer hücrelere elektrik sinyallerini taşıyabilen polimerlerden inşa ettiler. Linköping Üniversitesi’nde organik nanoelektronik araştırmacısı ve yazının da baş yazarı Simone Fabiano, konuyla ilgili Daily Beast’e yaptığı açıklamada şunları söyledi:

“Yapay nöronlarımızın biyolojik entegrasyonunu göstermek için model sistem olarak Venüs Sinekkapanı bitkisini kullandık. Bu bitkilerin çalışma mantığı kullanımı pek çok canlı türüne göre daha kolay. Bu nedenle ilk deneylerimizde güzel bir sonuç aldık.”

Venüs Sinekkapanı Yapay Nöron Testi

Sinekkapanlar ve diğer bitkiler, insanlar ve diğer hayvanlar gibi sinirlere sahip değil. Yine de kendi nöronlarımızın beyin ve omurilikteki sinir komşularına bilgi iletmek için kullandığı elektriksel uyarıları üretiyorlar. Haliyle yapılan bu deneyler sayesinde benzer yollar taklit edilerek ileride daha karmaşık yapıya sahip olan canlılarda da farklı deneyler yapılabilir.

Araştırma ekibi yaptığı açıklamada sonraki adımlarının, yalnızca bu yapay nöronları daha hızlı hale getirmek değil, aynı zamanda onları daha karmaşık biyolojik sistemlere de genişletmek istedikleriyle ilgiliydi. Yakın zamanda hayvan modellerinde de geçilecek ve sistemin yeni sürümleri test edilecek.

Bu gelişmenin birçok yönden bir atılım olduğu ve organik ile inorganik kaynaşmayı bir bilimkurgu eseri olmaktan çok gelecek vaat eden bir gerçeklik haline getirdiğini de ortaya koyuyor. İleride bu teknolojinin sağlık ve zindeliği izlemek için yapay zeka ile harmanlanarak giyilebilir teknoloji dahil olmak üzere birçok yere dahil edilmesi umut ediliyor.

Kayiprihtim.com