Uranüs ve Neptün'ün renkleri neden farklı?

Uzay Teleskoplarının çektiği fotoğrafları kullanan asntronomlar Uranüs ve Neptün'ün neden değişik renklerde göründüğünü saptamayı başardı.

Uranüs ve Neptünün renkleri neden farklı?

Güneş sisteminin birbirine  yakın mesafede ve benzer boyutlardaki iki gezegeni Neptün ve Uranüs'ün pek çok ortak noktası var. Benzer kütlelere, boyutlara ve atmosferik bileşimlere sahip bu iki gezegenin görünüşleri ise dikkate değer ölçüde farklı. Neptün'ün görünür dalga boylarındaki rengi; parlak ve masmavi iken Uranüs ona nazaran soluk  camgöbeği rengindedir.

Gökbilimcilerin şimdi iki gezegenin neden farklı renklerd olduğuna dair bir açıklaması var.

Astronomlar  Uranüs ve Neptün'ün neden farklı renklerde olduğunu araştırdı

NASA ve ESA'ya ait Hubble Uzay Teleskobu, Gemini North teleskobu ve NASA Kızılötesi Teleskobunun gözlemlerinden yola çıkan ve çekilen Hubble fotoğraflarını kullanarak, her iki gezegene ait bilgilerle eşleşen  bir atmosferik model geliştirdiler.

Atmosferik modele göre, gezegenin hareketsiz ve zayıf atmosferinin üzerinde biriken aşırı pus Uranüs'ün, Neptün'den daha açık  tonda görünmesini sağlıyor.

Aslında her iki gezegende de  yoğun bir pus tabakası var. Eğer Neptün ve Uranüs'ün atmosferlerinde pus olmasaydı, atmosferlerinde dağılan ışık nedeniyle  her ikisi de neredeyse eşit şekilde mavi tonda görünecekti.  Ancak Uranüs'teki pus Neptün'den daha kalın olduğunu ve Uranüs'ün görünümünü Neptün'e göreden daha fazla "parlaklaştırıyor".

Journal of Geophysical Research: Planets (Jeofizik Araştırması Haberleri: Gezegenler) adlı bilimsel dergide bu ay yayınlanan konuyla ilgi makaleye göre; Oxford Üniversitesi'nde Gezegen Fiziği Profesörü Patrick Irwin'in liderliğindeki astronomi ekibinin geliştirdiği Neptün ve Uranüs'ün atmosferlerindeki aerosol katmanlarını tanımlamak için geliştirdiği modele dayalı araştırma, gezegen atmosferlerinin  belirli dalga boylarında görünümüne odaklanmıştı.  Araştırma sırasında daha önce yalnızca metan ve hidrojen sülfür buzlarından oluşan bulutları içerdiği düşünülen gezegen atmosferinin daha derin katmanlardaki pus parçacıkları olduğu da görüldü.

Prof. Patrick Irwin, “Bu, ultraviyoleden yakın kızıl ötesi dalga boylarına kadar yansıyan güneş ışığının etkilerini aynı anda uygulayan ve gözlemleyen ilk model” dedi.

mistikalem.com