Kozmik El bulutsusu uzayda bir hayalet mi var, dedirtiyor!

Uzayın derinliklerinde bir İskelet eli şeklindeki Kozmik El nebulası , NASA'nın teleskopları tarafından tespit edilen ürkütücü görüntülerden biri.

Kozmik El bulutsusu uzayda bir hayalet mi var, dedirtiyor!

X-ışınları ilk kez fizikçi Wilhelm Röntgen tarafından, 1895 yılında karısının elinin kemiklerini görüntülemek için kullanıldı Ve şimdi iki X-ışını teleskobu, bir yıldızın çöküşünün ardından oluşan, parlayan el şeklindeki bir bulutsunun "kemiklerini" ortaya çıkardı.

Gaz ve toz bulutu ya da nebula, 1.500 yıl önce devasa bir yıldızın içindeki nükleer yakıtı tüketip çökmesiyle oluştu. MSH 15-52 olarak bilinen, Kozmik el bulutsu, Dünya'dan yaklaşık 16.000 ışık yılı uzaklıkta yer alıyor. Yakalanan kare, parıldayan parmak uçlarıyla bir hayalete aitmiş gibi görünen mor bir ele benzeyen pulsar rüzgar nebulasının birleşik bir görüntüsünü içeriyor.

Bir pulsar, dönen ve kutuplarından uzağa doğru akan madde jetleri yaratan yüksek derecede manyetize olmuş çökmüş bir yıldızdır. Bu jetler, yoğun parçacık rüzgarlarıyla birlikte atarca rüzgar bulutsularını oluşturur. Burada, MSH 15-52 olarak bilinen pulsar rüzgar nebulası, siyah, yıldızlı bir zemine yerleştirilmiş puslu mor bir bulutu andırıyor.

Hem NASA'nın Chandra X-ışını Gözlemevi hem de Görüntüleme X-ışını Polarimetri Kaşifi (IXPE) MSH 15-52'yi gözlemledi. Gözlemleri, bu pulsar rüzgar nebulasının şeklinin beş parmak, bir avuç içi ve bilek dahil olmak üzere bir insan eline benzediğini ortaya koydu. Avucun tabanına yakın parlak beyaz nokta pulsarın kendisi.

20 yıldan uzun bir süre sonra, NASA'nın Görüntüleme X-ışını Polarimetri Kaşifi veya IXPE, nebulayı gözlemlemek için 17 gün harcadı. Bu, uzay gözlemevinin Aralık 2021'de fırlatılmasından bu yana gerçekleştirdiği en uzun gözlem çalışması.

Yeni teleskobun çalışmalarının sonuçları Pazartesi günü The Astrophysical Journal'da yayınlandı.

Kaliforniya'daki Stanford Üniversitesi'nde fizik profesörü olan baş yazar Roger Romani yaptığı açıklamada "IXPE verileri bize “eldeki” manyetik alanın ilk haritasını veriyor" dedi ve ekledi: "X-ışınlarını üreten yüklü parçacıklar manyetik alan boyunca hareket ederek, tıpkı bir insanın elindeki kemikler gibi nebulanın temel şeklini belirliyor."