Mars'ta organik molekül kalıntıları bulunmuş olabilir

Kızıl Gezegen’in kayalarında milyonlarca yıl öncesine dayanan organik molekül kalıntıları bulunduğu iddia edildi.

Marsta organik molekül kalıntıları bulunmuş olabilir

Mars gezegenindeki görevi hakkında NASA tarafından Perseverance aracının mevcut durumuna ilişkin yeni bilgiler paylaşıldı. Bilim insanları şimdiye kadar görevden elde edilen verileri ve Kızıl Gezegen’deki yaşamla ilişkilendirilebilecek organik moleküllerin keşfini duyurdu. Ancak bu keşif, 82 milyon yıllık bir uyarı ile birlikte geliyor.

NASA’nın Perseverance keşif aracı geçen bir buçuk yılını Mars’ta Jezero Krateri adı verilen eski bir göl yatağını keşfetmekle geçirmişti. Robotun birincil görevi, bilim insanları tarafından 3.5 milyar yıl önce var olmuş olabilecek mikrobiyal yaşam belirtilerini bulmak için başlıca konum olarak kabul edilen 45 kilometre genişliğindeki bir alanda kaya çekirdeği örnekleri toplamaktı.

Perseverance projesinden Ken Farley, “Bu görev, bugün hayatta olan ve var olan yaşamı aramak değil,” diyor. “Bunun yerine, Mars ikliminin bugün olduğundan çok farklı olduğu, hayata daha elverişli olduğu çok uzak bir geçmişe bakıyoruz.”

Robotun hâlihazırda görev yaptığı yaklaşık 1 metre genişliğindeki “Wildcat Ridge” kayasının, Jezero Krateri’nde bir nehir ile gölün birleşmesiyle oluşan eski bir delta olduğu düşünülüyor. Farley kazı alanı olarak neden bu bölgeyi seçtiklerini ise şu şekilde açıklıyor: “Uzak geçmişte, şimdi Wildcat Ridge örneğini oluşturan kum, çamur ve tuz tortusu, yaşamın gelişebileceği uygun koşullar yaratmış olabilir. Organik maddenin – Dünya’daki eski yaşamın fosillerini koruduğu bilinen – böylesi tortul bir kayada bulunabileceği ihtimali oldukça önemli.”

Bu noktada, bilim insanları Mars aracının önce Wildcat Ridge’deki yüzeyin bir kısmını aşındırarak çeşitli organik ve kimyasallar için Raman & Lüminesanslı Tarama Yaşanabilir Ortamlarını (Scanning Habitable Environments with Ramen & Luminescence for Organics & Chemicals) ya da kısa adıyla SHERLOC’u kullandığını aktarıyor.

NASA’nın basın açıklaması ise yapılan analiz sonucunda elde edilen örneklerin bir tür organik molekül kalıntısı olduğu yönünde.

Mars Kalıntılarının Kesin Tayini için Dünya’ya Getirilmesi Gerekiyor
Bilim dünyasını heyecanlandıran bu açıklamaya rağmen NASA, Perseverance robotunun Mars’taki antik mikrobiyal yaşama dair kesin cevabı vermek için gerekli donanıma sahip olmadığını da ekliyor. Farley, “başka bir gezegende yeni bir yaşam kurmak için kanıt yükünün çok, çok yüksek” olduğunu söylüyor ve ekliyor:

Kesin Sonuç için Dünya’ya Getirilmesi Gerekiyor

“Bunun için Mars kayalarını yakından ve Dünya laboratuvarlarında bizzat incelememiz gerekiyor.”