Karanlık madde fırtınasına hazır mısınız?

Karanlık madde kasırgası iyi mi kötü mü? Bilim adamları karanlık madde kasırga korkmayın, sonuçları iyidir diyorlar.

Karanlık madde fırtınasına hazır mısınız?

Bilim adamları, bir karanlık madde kasırgasının Dünya'ya doğru yöneldiğini savunuyorlar. Hatta bazılarına göre fırtınanın şu anda bile dünyayı etkisi altına almış olması muhtemel.

Gökbilimciler 2017'de Samanyolu'nun güneş sistemi bölgesinden geçen genişletilmiş bir yıldız çizgisi keşfettiler. Buyıldız akıntılarının oluşturduğu bir izdi. Astronomlar bunu "S1 akışı" olarak adlandırdı.  S1 galaksi içinden geçen birkaç yıldız akıntısından Güneş sistemine en yakın olanıydı.

Fırtınanın hızı yaklaşık olarak saatte 500 km

Physical Review D ( D Fiziksel İnceleme) dergisinde 7 Kasımda yayınlanan makaleye göre S1 akışı büyük olasılıkla Karanlık Madde içeriyor. O yüzden S1 akışına "karanlık madde kasırgası" ya da "karanlık madde fırtınası" denilmesi daha uygun görüldü.

Ekibin yaptığı hesaplamalar, fırtınanın hızının yaklaşık olarak saatte 500 km olduğunu gösteriyor.

S1 akımı, Avrupa Uzay Ajansı’nın bir milyar yıldızı kataloglamak için kullandığı Gaia uydusu tarafından keşfedildi. Akımda gözlemlenen 30 bin yıldızın kimyasal bileşeni, fırtınayı doğuran ölü yıldızların galaksimizden olmadığını gösteriyor.

Ve Karanlık Madde Fırtınasının yönü Dünya'ya doğru. Hatta belki fırtına başlamış bile olabilir.

Ama bilim adamları panik ve endişeye mahal olmadığını savunuyorlar.

Çünkü Karanlık Madde fırtınası Dünya'ya ve Güneş sistemin zarar vermeyecek. Çünkü fizikçiler tüm galaksilerin karanlık madde tarafından bir arada tutulduklarına inanıyorlarlar. S1 akıntısı ya da yeni adıyla Karanlık Madde Fırtınası da çevremize parçalanmayı önleyecek pek çok karanlık madde parçacığı bırakıyor.

Karanlık madde tespit cihazları bu fırtınada işe yaramadı

Ancak sorun şu ki, karanlık madde tespit cihazları bu fırtınada işe yaramadı çünkü cihazların hepsi karanlık maddenin gerçekte ne olduğu bilinmediği için tahminlere dayanarak tasarlanmıştı. Bilim adamlarının karanlık maddenin varlığını dair pek çok kanıtı var ama hala onun içeriği konusunda hâlâ bilgileri yok.

Hatta bu fırtına Karanlık Maddeden numüne alma konusunda önemli bir fıısat gibi görülüyor. Fizikçiler, S1'in karanlık maddesinin, yakında üretilecek karanlık madde detektörlerinin sinyallerini etkileyeceğine inanıyorlar.  Yeni dedektörler üretildiğinde, bilim adamları "kasırga" ile ilgili daha fazla bilgi edinebilecekler.

Ölü yıldızların tozları şu anda bizim mahallemizden geçiyor mu bilinmez ama bu konuda düşünmek bilimsel açıdan hayli heyecan verici.  Üstümüzde patlayan ölü bir galaksiden gelen yoğun karanlık maddenin oluşturduğu bulutsu tabakanın doğurduğu akıntı yararlı mı, zararlı mı olacak? Bunu tabi ki zaman gösterecek. Zaten şu anda beklemekten ve düşünmekten başka yapacak bir şey de yok.

Samanyolunun dört yanında bu tür fırtınalardan var

Zaragoza Üniversitesi’nden Ciaran O’Hare, “galaksinin dört yanında bu tür fırtınalardan var; hatta bazıları devasa boyutlarda ve gökyüzündeki etkileri rahatlıkla görülebili” diyor.

O’Hare ve ekibi, Samanyolu’nun bize yakın bölgelerinde, S1 akımının yaratacağı etkileri ve karanlık maddenin olası işaretlerini hesapladı. Böylece karanlık maddenin gizemli bileşeni hakkındaki çalışmalara bir destek ve bilgi sağlanabilir. O’Hare, “yapmak istediğimiz şey, karanlık madde deneylerinden beklenen sinyal ile akıştan gelen sinyalleri karşılaştırmak” diyor.

Ekip, WIMP (zayıf etkileşen büyük kütleli parçacıklar, İng. weakly interacting massive particles) algıçlarının sıradışı bir şey bulmasının pek olası olmadığını belirtiyor. Ama bir karanlık madde fırtınası olmasının, aksionların geniş izgesindeki olası tümsekler nedeniyle, aksionik karanlık maddenin algılanma şansını yükseltebileceğini ekliyorlar. Ayrıca, milyonlarca yıl daha güneş sistemi ile aynı yolu yürüyecek olan fırtınanın, kullanılmakta olanlardan daha gelişmiş olacak ilerideki algılama sistemlerinin kullanımı için veri sunabileceğine dikkati çekiyorlar