Eski Yıldızlar, tahmin edilenden daha hızlı çıktı

Manyetik kırılma teorisinden dolayı yaşlı yıldızların daha yavaş döndüğü tahmin ediliyordu, yapılan so astronomik ölçüler, yıldızların daha hızlı olduğunu gösteriyor.

Eski Yıldızlar, tahmin edilenden daha hızlı çıktı

son astronomik gözlemler,  yaşlarından dolayı yavaşlaması beklenen bazı yaşlı yıldızların, çok daha genç yıldızlardan  hızlı olduğunu gösteriyor. Yaşlı yıldızların hızlanna nedeninin manyetik alanlarınına dışarıdan gelen müdahaleler olduğu ileri sürülüyor.

Birmingham Üniversitesi astronomlarının Güneş’ten daha yaşlı yıldızların hızını ölçmek için ‘asteroseismoloji’ metodunu kullandığı araştırmanın sonuçları. ‘Nature Astronomy dergisinde yayınlandı.

Hızlı Yaşlı Yıldızlar teoriyle çelişiyor!

Manyetik kırılma süreci teorsinde göre yıldızların belli bir süreden sonra girdiği manyetik kırılma süreci, dönüş hızlarını yavaşlatıyor. Ancak araştırmacıların gözlemlerinde elde ettiği yeni bulgulara göre bazı yıldızlar, bu süreci daha hafif atlatıyor ve böylece eski hızlarını koruyarak kozmik danslarına dinç bir şekilde devam edebiliyorlar.

Hız ölçümü ‘yıldız lekeleri’ gözlenerek yapıldı

Yıldızların yaşları ve dönüş hızları arasındaki bağlantıyı ölçmek isteyen astronomlar, uzak yıldızların yüzeylerindeki ‘yıldız lekelerini’ gözlemleyerek hızlarını ölçtüler. Yaşlı yıldızlarda daha az leke olduğundan dolayı hızlarını ölçmek biraz daha zor oldu. Gözlemler sonucunda yaşlı yıldızların beklenenden daha hızlı döndüğü ileri sürüldü.

Güneş’in ömrüyle ilgili tahminler değişebilir

Makalenin baş yazarı Dr. Oliver Hall, "Bir süredir yaşlı yıldızların manyetik kırılma teorisinin öngördüğünden daha hızlı döndüğünden şüpheleniyorduk. Ancak bu yeni asteroseismik veriler, zayıflamış manyetik kırılmanın olduğunu gösteren en kuvvetli bulgular oldu. Genç yıldızları temel alan modeller, bir yıldızın dönüşündeki değişimin yaşamı boyunca tutarlı olduğunu öne sürüyor. Ancak yeni verilerde bu durum farklı” açıklamalarında bulundu. Yazarlardan biri olan Dr. Guy Davies, Güneş’in kaderi hakkında varsayımlarda bulunmak için öğrenecek çok şeyimiz olduğunu ifade etti. Araştırmada elde edilen yeni veriler baz alınarak yeni yıldız modelleri oluşturulacak ve bu konudaki tahminlerin daha isabetli hale getirilmesi için çalışmalar sürecek.

Tugay Parçaoğlu - webtekno.com