12 Milyar Işık Yılı Uzaklıkta Samanyolu Benzeri Bir Galaksi Keşfedildi

Bilim İnsanları, 12 Milyar Işık Yılı Uzaklıkta Samanyolu Benzeri Bir Galaksi Keşfetti

12 Milyar Işık Yılı Uzaklıkta Samanyolu Benzeri Bir Galaksi Keşfedildi

Atacama Large Milimeter Array teleskoplarını kullanan gök bilimciler, bizden 12 milyar ışık yılı uzaklıkta galaksimize benzer bir galaksi keşfetti. Galaksi, bugüne kadar savunulan bir teoriye karşı önemli bir kanıt da sunuyordu.

İçinde bulunduğumuz yıldız sisteminin merkezinde yer alan Güneş gibi en az 200 milyar yıldıza ev sahipliği yapan Samanyolu Galaksisi, evrende bulunan sayısız galaksiler arasında yalnızca bir tanesidir. Evrende ne kadar az bir alanı kapsadığımızı aklımız henüz almıyorken bile evren, yeni sürprizlerle karşımıza çıkmaya devam ediyor.

İşte gözlemlenebilir evrende karşımıza çıkan son sürpriz, bize oldukça uzak bir noktada kendisini gösterdi. Nature dergisinde yayınlanan çalışmaya göre Atacama Large Milimeter Array teleskoplarını kullanan gök bilimciler, Samanyolu Galaksisi'ne 12 milyar ışık yılı uzaklıkta bulunan ve bizim galaksimize oldukça fazla benzeyen yeni bir galaksi keşfetti. Ancak galaksinin ilgi çeken tek özelliği bu değildi.

Galaksi, gök bilimcilere çığır açan bilgiler de sundu:

Galaksi, bulunduğu konum itibariyle de dikkatleri üstüne çekmeyi başardı. 12 milyar yıl önce yaydığı ışığı ancak görebildiğimiz galaksi, bu nedenle farklı bir şeyi de gösteriyordu. SPT0418-47 ismi verilen bu galaksinin şu anda gördüğümüz ışığı, bundan 12 milyar yıl önce, yani evren 1,4 milyar yıl yaşındayken saçılmıştı. Yani bu galaksinin şu anda gördüğümüz hali aslında evrenin ilk hallerini de yansıtıyordu.

Yeni galaksi üstünde çalışmaya başlayan gök bilimciler, galaksiyle birlikte oldukça önemli bir bilgiye de erişmeyi başardılar. Evrenin ilk yıllarında galaksiler, Samanyolu gibi daha eski galaksilerle ilişkili yapıdan yoksun oldukları için 'kararsız' olarak görülüyorlardı. Keşfedilen yeni galaksiyse bu teorinin aksi yönünde bir kanıt sunuyordu.

Gök bilimcilere göre elde edilen sonuçlar, galaksilerin nasıl meydana geldiği konusunda çığır açacak bilgiler ortaya çıkarmıştı. Sonuçlar, yakınımızdaki sarmal galaksilerde ve Samanyolu'nda gözlemlenen yapıların 12 milyar yıl önce de zaten yerinde olduklarını söylüyordu. Galaksinin görüntülerini gören araştırmacılar, karmaşık bir galaksi görmeyi beklerken tamamen düzenli bir yapıya sahip galaksiyle karşılaşmışlardı.

Bizim galaksimize ve etrafımızdaki galaksilere fazlasıyla benzediği söylenen SPT0418-47'nin şu anki haliyse bizden bir hayli farklı olabilir. Araştırmacılara göre SPT0418-47, Samanyolu'nun aksine eliptik galaksi haline dönüşmüş olabilir. İçinde bulunduğumuz Samanyolu Galaksisi, sarmal galaksi sınıfında yer almaktadır.