Bilim

Koronavirüsün Beyni Nasıl 'Öldürdüğü' Ortaya Çıktı

Yale Üniversitesi'nden bilim insanları tarafından gerçekleştirilen yeni bir çalışma, koronavirüsün beyne nasıl saldırdığını ve onu nasıl yavaş yavaş öldürdüğünü ortaya çıkardı.

Koronavirüsün Beyni Nasıl Öldürdüğü Ortaya Çıktı

Şu ana kadar gerçekleştirilen çalışmalar koronavirüsün akciğer, böbrek, karaciğer ve kan damarlarını hedef aldığını ortaya çıkarmıştı. Bugüne kadar koronavirüsün beyne zarar verdiğine dair somut bulgular elde edilememiş olsa da Yale Üniversitesi’nde gerçekleştirilen yeni bir çalışma, koronavirüsün beyne nasıl saldırdığını ortaya çıkardı.

Şu an için uzmanlar tarafından incelenmemiş, bu nedenle de akademik bir dergide yayınlanmamış olan çalışmaya göre koronavirüsün beyni enfekte etmesi, hasta için ölümcül sonuçlar ortaya koyabilir. Zira koronavirüs, beyni enfekte eden diğer virüslerin aksine bağışıklık sistemini tetiklemediğinden beyni yavaş yavaş öldürüyor.

Koronavirüsün beyni enfekte edebileceği belgelendi

Şu an için koronavirüsün beyne nasıl ulaştığı ve nasıl bir etki gösterdiği bilinmiyor. Ancak bazı COVID-19 hastalarının baş ağrısı, kafa karışıklığı ve deliryum gibi nörolojik semptomlar göstermesi, koronavirüsün beyni enfekte edebileceğini ortaya koyuyordu. Bilim insanlarına göre vakaların genetik mirasları ya da yüksek viral duyarlılıkları, koronavirüsün beyni enfekte edebilmesine yol açıyor.

Yale Üniversitesi'nden immünolog Akiko Iwasaki liderliğinde gerçekleştirilen çalışma; COVID-19 nedeniyle hayatını kaybeden birinin beyin dokusunda, bir fare deneyinde ve beyni üç boyutlu olarak taklit etmek için laboratuvarda bir araya getirilen beyin hücresi kümelerinde(Organoid) virüs tespit ederek beynin enfekte olabildiğini belgelemiş durumda.

Koronavirüs, beyin hücrelerinin ölmesine neden oluyor

Çalışmaya göre koronavirüs, beyne enfekte olduktan sonra diğer beyin hücrelerine doğru yayılıyor ve nöronların diğer beyin hücreleriyle iletişim kurmasını sağlayan sinapsların sayısını hızla azaltıyor. Daha da önemlisi virüs, komşu hücrelere oksijen gitmesini engelleyerek beyin hücrelerinin ölmesine neden oluyor.