Biyoloji

Yaralı şempazelerin böcek terapisi yaptığı anlaşıldı

Şempanzelerin tedavi amaçlı olarak yaralarına böcek sürdükleri anlaşıldı.

Yaralı şempazelerin böcek terapisi yaptığı anlaşıldı

Bir araştırma ekibi, şempanzelerin kendi yaralarına ve türdeşlerinin yaralarına böcek sürdüklerini gözlemledi.

Gabon’daki Loango ulusal parkında yaşayan şempanzeler,  bilişsel biyolog Prof. Dr. Simone Pika liderliğindeki Ozouga şempanze projesi kapsamında gözlemeye alındı ve böcekleri yaralarına nasıl uyguladıklarını ilk kez gözlemledi.

Ulusal parktaki  45 şempanzeden oluşan primat grubunun; sosyal ilişkileri, diğer gruplarla etkileşimleri ve anlaşmazlıkları, avlanma davranışları, alet kullanımları, bilişsel ve iletişimsel becerileri proje çerçevesine bilimsel olarak incelendi.

Bulgular Current Biology dergisinde “Vahşi doğada şempanzelerde böceklerin kendi ve başkalarının yaralarına sürülmesi” başlığı altında yayımlandı.

Bbiyolog Prof. Dr. Simone Pika  “Bireylerin patojenler veya parazitlerle savaşmak için bitki parçalarını veya besleyici olmayan maddeleri kullandığı kendi kendine ilaç tedavisi, böcekler, sürüngenler, kuşlar ve memeliler dahil olmak üzere birçok hayvan türünde gözlemlenmişti. Örneğin, yaşayan en yakın iki akrabamız olan şempanzeler ve bonobolar, bağırsak parazitlerini öldürmek için antelmintik özelliklere sahip bitkilerin yapraklarını yutar ve kimyasal özelliklere sahip acı yaprakları çiğner." dedi.

Batı ve doğu Afrika’daki diğer uzun vadeli araştırma sahalarında onlarca yıl süren araştırmalara rağmen, hayvansal bir maddenin açık yaralara dışarıdan uygulanması şimdiye kadar hiçbir zaman belgelenmemişti.

Primatolog Tobias Deschner, “Gözlemlerimiz, şempanzelerin düzenli olarak böcekleri yakalayıp açık yaralara uyguladığına dair ilk kanıtı sağlıyor. Şimdi böyle şaşırtıcı bir davranışın potansiyel yararlı sonuçlarını araştırmayı amaçlıyoruz.” diyor.

O sırada projede gönüllü olan Alessandra Mascaro, ilk gözlemini hatırlıyor: “2019’da Suzee adında bir dişi şempanzeyi takip ediyordum ve onun ergen oğlu Sia’nın yaralı ayağına yönelmesini izledim. Dudaklarının arasında Sia’nın ayağındaki yaraya uyguladığı bir şey olduğunu fark ettim. O akşamın ilerleyen saatlerinde videolarımı yeniden izledim ve Suzee’nin önce dudaklarının arasına koyduğu bir şeyi yakalamak için uzandığını ve ardından doğrudan Sia’nın ayağındaki açık yaranın üzerine sürdüğünü gördüm. Bu gözlemleri ve davranışın olası işlevini ekip üyeleriyle tartışırken, daha önce böyle bir davranış görmediğimizi ve daha önce hiç belgelenmediğini fark ettik.”

Ozouga Şempanze Projesi ve Osnabrück’ten yazarlar, uygulanan böceklerin anti-inflamatuar veya antiseptik özelliklere sahip olabileceğini öne sürüyorlar.

Böceklerin tedavi amaçlı kullanımı insanlarda MÖ 1400’e kadar uzanmaktadır ve bilimsel olarak kanıtlanmış antibiyotik ve anti-viral etkileri olan çeşitli böcek türlerini kapsayan insan popülasyonları arasında hala popüler.

Alternatif olarak başka bir açıklama, böyle bir davranışın herhangi bir yararlı sonucu olmaması, ancak yerel şempanze kültürünün bir parçası olduğunu içeriyor. Tıpkı insan toplumlarında çok sayıda tıbbi tedavinin olduğu gibi.

Pika, “Benim için şempanzelerin bilişsel becerileriyle ilgilenen biri olarak, bireylerin sadece kendilerinin değil, akraba olmayan diğer bireylerin de yaralarını tedavi etmelerine tanık olmak özellikle çarpıcıydı. Bu tür açık toplum yanlısı davranış örnekleri, insan olmayan türlerde nadiren gözlemlenir, ancak bu gözlemler artık şüphecileri de ikna edebilir.” diyor.

Bir sonraki adım olarak araştırmacılar, türleri tanımlamak için kalan böcek parçalarını kurtarmayı ve ardından potansiyel farmasötik özellikleri araştıran biyo-tahlilleri gerçekleştirmeyi hedefliyor. Ayrıca ekip, “tedavinin” ana aktörleri ve ana alıcılarının kimler olduğu gibi davranışın sosyal boyutuna ve bunun iletilmesine izin veren sosyal öğrenme süreçlerine de odaklanacak.

Deschner, “Vahşi şempanzeler üzerinde onlarca yıl süren araştırmalardan sonra hala beklenmedik yeni davranışlarla bizi şaşırtmalarını görmek büyüleyici. Çalışmamız, yaşayan en yakın akrabalarımız hakkında keşfedilecek çok şey olduğunu ve bu nedenle onları doğal ortamlarında korumak için hala çok daha fazla çaba sarf etmemiz gerektiğini gösteriyor.” diyor.