Biyoloji

Akbaba Arıları’nın sindirim sistemleri sırtlanlara benziyor

Leşle beslenen arılarının bağırsaklarında akbaba ve sırtlan gibi leşçil hayvanlarda bulunan bazı bakterilerin bulunduğu tespit edildi.

Akbaba Arıları’nın sindirim sistemleri sırtlanlara benziyor

Leş arıları olarak da bilinen Trigona cinsindeki akbaba arıları, çoğunlukla Güney Amerika’da yaşayan iğnesiz arı türünün küçük bir grubunu oluşturuyor. Bir grup araştırmacı leşle beslenen bu hayvanların bağırsak yapılarını inceledi.

Bilim insanları, et yiyen “akbaba arılarının” bağırsak mikrobiyomunda yaşayan bakterileri ortaya çıkarttı. Buna göre akbaba arılarının bağırsaklarında akbaba ve sırtlan gibi leşçil hayvanlarda bulunan bazı bakterilerin bulunduğu tespit edildi.

ABD’nin Kaliforniya eyaletinde bulunan Riverside Üniversitesi, Columbia Üniversitesi ve New York eyaletindeki Cornell Üniversitesi’nden bir grup bilim insanı, Kosta Rika’da beslenme şekilleri ciddi şekilde değişen arıları masaya yatırdı.

Dünyada yalnızca etle beslenen ve hepsi de akbaba arısı olan üç çeşit iğnesiz arı türü bulunuyor: Trigona hypogea, Trigona crassipes ve Trigona necrophages.

Geçen günlerde mBio Journal adlı bilimsel dergide yayımlanan araştırma, hem polen hem de etle beslenen arılarla, yalnızca polenle beslenen arların bağırsak mikrobiyomlarının yapılarını karşılaştırdı.

Balarılarının, yabanarılarının ve iğnesiz arıların bağırsaklarında yaklaşık 80 milyon yıldır aynı 5 temel mikrop yer alıyor. Araştırmacılar, bu yapıyı temel alarak akbaba arılarının bağırsak yapılarının nasıl farklılık gösterdiğini inceledi.

Araştırmacılar, akbaba arılarının bu 5 temel mikroptan bazılarını kaybettiğini, çoğu arının da daha fazla asit üreten bir bağırsak yapısının bulunduğunu gözlemledi.

Riverside Üniversitesi’nden çalışmanın yazarı Quinn McFrederick şu ifadeleri kullandı:

“Akbaba arısının mikrobiyomu asit seven bakteriler bakımından zengin. Bu bakteriler akrabalarında bulunmuyor.”

“Bu bakteriler akbabalarda, sırtlanlarda ve diğer leşçil hayranlarda gözlemleniyor. Büyük ihtimalle de onları leşlerde oluşan patojenlerden koruyor.”

Bilim insanları ayrıca polenle ve leşle beslenen arıların, sadece polenle ya da yalnızca leşle beslenen arılara kıyasla daha farklı bağırsak bakterilerine sahip olduğunu belirtti.

Akbaba arılarda tespit edilen bakterilerden biri de Lactobacillus. Bu bakteri insanların yediği çoğu mayalı gıda da bulunuyor.

Devrim Beyaz - Kayıp RIhtım